23 May 2011

Satu Amalan Nilainya Syurga .

Bismillahi Rahmani Rahim .

Subhanallah , walhamdulillah , Allahu Akbar .

Segala puji bagi Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang . Allahu Akbar ... Begitu banyak kurniaanNya , tapi tak mungkin kita mampu membalasnya . Alhamdulillah , saat ini , detik ini , kita masih diberi nikmat iman dan Islam . Terbayangkah entum semua seandainya kita dilahirkan dalam agama selain Islam ?

Hmm kali ni penulis nak ubah haluan . Asyik cakap pasal cinta je boring jugak kan ? Kononnya cinta pada Allah , kasih pada RasulNya , tapi hampeh . SuruhanNya kita abaikan , laranganNya pulak susah kita nak jauhi . Allahu Akbar ... Moga Kau kuatkan hati kami agar sentiasa berada di jalanMu . Aamiin .

Satu Amalan Nilainya Syurga .

Di padang Mahsyar segala amalan manusia akan ditimbang oleh Allah . Mana yang banyak pahalanya akan dimasukkan ke Syurga dan yang sebaliknya , kan dihumban ke Neraka .

Seorang hamba Allah didapati kurang hanya SATU AMALAN SAHAJA untuk melayakkan dia masuk ke dalam Syurga . Kalau nak diikutkan , dia adalah calon Neraka namun Allah itu Maha Penyayang dan Dia memerintahkan orang itu mencari satu mata (pahala) lagi untuk masuk ke Syurga .

Puas dia merayau dan mengemis dari seorang ke seorang namun semuanya mengatakan nasib mereka sendiri tak menentu , bagaimana mahu memberikan dia satu pahala mereka . Namun dia tak berputus asa . Dan akhirnya , dia berjemupa seorang hamba Allah yang ingin memberi satu pahala kepadanya .

Dia mengatakan hidupnya bergelumang dengan dosa dan sepanjang hidupnya hanya membuat satu kebajikan sahaja . Padanya satu pahala itu tak membawa makna kerana dah tentu dia akan ke Neraka . Jadi dia memberikan satu pahala itu kepada si hamba Allah tadi .

Dengan gembiranya hamba Allah tadi bertemu dengan Allah dan menerangkan kepada Allah apa yang berlaku . Akhirnya , Allah menyuruh hamba Allah ini mencari orang yang memberi pahala kepadanya tadi untuk sama-sama masuk ke Syurga .

Kesimpulan .

1. Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang .
2. Satu kebajikan itu penentu sama ada kita akan ke Surga atau ke Neraka .
3. Di padang Mahsyar nanti , semuanya nafsi-nafsi (masing-masing) . Semuanya mahu melepaskan diri masing-masing .
4. Satu kebajikan amat berat timbangannya di sisi Allah .

Penulis ingin tekankan kepada SATU amalan ni . Sekarang ni penulis nak tanya , adakah entum tahu , apakah amalan entum yang menentukan entum semua masuk ke Syurga atau Neraka ?

Bermakna , just imagine , satu hari , entum nampak sampah kat tengah jalan . Tapi entum tak kutip pun , dengan harapan ada orang lain akan kutip sampah tu . Tapi adakah entum tau , kalau satu pahala (macam dalam cerita tadi tu) terletak pada sampah tadi ?

Contoh lain . Mak entum minta tolong . Mungkin suruh buang sampah . Atau minta tolong tengokkan adik yang menangis . Entum tak nak buat . Sebab tengah asyik layan fb atau ym . Namun adakah entum tahu , andainya satu pahala tadi terletak pada pertolongan entum pada mak entum ?

Contoh terakhir . Sahabat entum meminta pertolongan . Mungkin mintak tolong ambilkan barang , atau mintak tolong jemurkan baju macam melampau , atau mintak tolong belikan makanan kat cafe pun macam melampau , atau apa-apa ajelah kan . Tapi entum tak nak buat . Tahukah entum semua , memenuhi permintaan seseorang itu saaaaaaangatlah besar pahalanya di sisi Allah Ta'ala ?

Ya , kebanyakan kita memandang remeh hampir ke semua perkara yang kecil . Bertepatan dengan kisah tadi . Dia memandang remeh akan satu kebajikan itu . Padahal ianya tinggi di sisi Allah . Allah itu Maha Pemurah . Apa jenis kebajikan pun Allah tetap beri ganjaran pahala . Hinggakan kepada sekecil-kecil perkara pun Allah tetap beri pahala .

Meringankan beban orang lain misalnya . Banyak sangat . Tolong ambilkan sesuatu untuk orang lain pun dikira . Kerana itu juga memberi kepuasa kepada orang lain jugak kan ? Kutip sampah . Senyum pada orang lain walau diri sendiri punya banyak masalah . Yang ni agak susah jugak . Sebab jarang jugak penulis jumpa orang macamni . Selalu yang kita jumpa , asal muncung panjang sedepa je , mesti ada masalah . Jom sama-sama kita jadi orang yang sentiasa memaniskan mukanya walau masalah setinggi gunung !

Jadi renung-renungkan . Sementara kita masih diberi peluang untuk bernafas ni , apa salahnya kalau kita penuhi permintaan mak ayah , ahli keluarga , sahabat-sahabiyyah yang lain ... Ya , walau sekecil-kecil perkara sekalipun . Mereka gembira , kita juga gembira kan ? Apa salahnya kita korbankan kebahagiaan kita demi kebahagiaan orang lain ... Hmm memang betul , its easier to say than to do it right away ...

Setakat nak belanja kawan-kawan sekali sekala kat cafe pun apa salahnya ... Dibuatnya jadi sesuatu kat mereka na'udzubillah atau yang lebih parah , dibuatnya sesuatu terjadi kat kita ? Dan permintaan mereka tadi merupakan permintaan terakhir ? Dan andainya , permintaan mereka itu penentu kita ke Syurga atau ke Neraka ? Apa nak buat ? Dapatkah kita minta Allah rewind balik saat mereka memohon sesuatu dari kita ?

p/s : gunakan saki baki masa yang ada dengan sebaiknya . Ingatlah , Hari Pembalasan itu bukan makin jauh , sebaliknya makin dekat menghampiri . Tahukah kita , andai Hari yang Dijanjikan itu akan berlaku setahun lagi ? Atau satu minggu lagi ? Atau beberapa hari lagi ? Sesungguhnya pengetahuan tentang Hari Kiamat itu hanya terletak di sisiNya .

Wallahu'alam .

No comments:

Post a Comment