29 June 2011

KKPI 2011

Bismillahi Rahmani Rahim .

Allah , Allah , Allah . Alhamdulillahi rabbil 'alamin .

Allah , telah Kau gerakkan hati ini , tangan ini , jari-jemari ini , akal ini , dan segala-galanya untuk menulis kali ini . Moga setiap apa yang dicoretkan dapat memberi ibrah kepada pembaca , sebagai sedikit bekalan buatku di kemudian hari insyaAllah .

Segala puji bagi Allah , penulis , juga para pembaca masih lagi mampu menghirup udara milikNya , walau acapkali timbul persolan di benak fikiran ; masih adakah lagi esok buat aku ?

Moga segala apa yang dikurniakan Allah buat kita , kesenangan mahupun musibah , seperti yang dibincangkan dalam Usrah Pembukaan kami semalam , mampu membuatkan kita semua bersyukur .

Kenapa perlu bersyukur bila ditimpa musibah ???

Kerana dari berjuta juta berbillion bermillion trillion manusia dan makhluk kat dunia ni , Allah telah memilih kita untuk menerima tanda kasih sayangNya . Bi makna bukan calang-calang orang yang Allah pilih untuk beri ujian ni . Semuanya untuk buat manusia bersyukur danhampir denganNya .

Allah , mampukah aku walau mencium sedikit bau JannahMu ?

Back to main topic . Sepatutnya kena ada dua tiga empat atau lima column untuk letak tajuk sebab entry yang ditulis bukan hanya tertumpu pada satu tajuk . Tapi tak apa , nanti pening pulak Encik Blog ni .

Sekarang penulis nak ceritakan , bukan serba sedikit , tapi serba tak berapa nak banyak tentang KURSUS KEPIMPINAN PELAJAR ISLAM atau KKPI 2011 . Oleh sebab penulis bukan pergi sana sebab nak seronok atau dua tiga ronok , jadi tak adalah nak cakap seronok kan ? Tapi alhamdulillah , banyak yang Allah bagi sepanjang berprogram 3 hari 2 malam kat sana .

Bertempat di Kem MAPPETRA , Sg.Lui , Hulu Langat . Bertolak dari CFS dalam pukul 2 lebih (dekat-dekat pukul 3) , ke Stesen U . Sampai stesen U kami ke stesen Taman Jaya yang tak berapa nak jauh sangat , sebab cuma satu stesen je pun . Sampai Taman Jaya kami pun teroponglah teksi-teksi yang tak berpenumpang untuk ke Yayasan Selangor . Untuk pengetahuan semua , Yayasan Selangor sangat sangat sangatlah jauh dari situ yakni adalah dalam 3minit kot penulis agak-agak .

Dipendekkan cerita , dekat sejam kami entertained kanak-kanak yakni peserta-peserta kkpi yang dah sampai kat situ , barulah muncul bas untuk ke Sg.Lui . Pendek lagi cerita , alhamdulillah sampai jugak kat kem tu dalam pukul 6.45petang . Sampai sana , bermulalah tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepada kami semua ....

Hmmm sebenarnya tak berapa tau sangat nak cerita pasal apa . Yang pastinya , untuk pembaca semua dapat gambaran tentang kem ni , dia ada 3 dorm yang bersebelahan untuk lelaki dan 3 dorm untuk perempuan . Kantin dia pulak , nak cerita pun tak larat . Bayangkan , kalau lepas habis makan kat kantin , lepas tu nak ke dewan , memang boleh lapar balik . Siap boleh sakit jantung , muntah , loya-loya , pening-pening , semualah . Mana taknya , tangga dia sangatttttlah curam , lebar , dan tinggi . Kalau tak silap ada 3 stage tangga dia . Sampai stage ke 3 atau tangga teratas , memang tak sah kalau tak tercungap-cungap , gasping for air ...... (tarikh nafas jap , teringat masa kat kem hari tu)

Pendek lagi cerita , malam pertama tu , semuaaaaaaa biro kena tembak dengan Abang K . Biasalah , ramai yang pertama kali jadi komiti . Tak kurang ada jugak yang baru je dengan pepias ni . Memang agak *&^%$%# (ni bukan mencarut , but ive no word tu describe the feeling . harap maklum) . Dah la tengah mengantuk tahap langit ke-7 , kena pulak ceramah 2 3 episod . Layan je laahh ...

Ada apa lagi yang penulis tertinggal ke? Hmm tak berapa nak ingat . Ha , penulis jadi teringat pada beberapa orang peserta yang FREE HAIR . Memang betul . Free hair . Allah ... Mulanya agak gelabah jugak . Apa nak buat , apa nak buat . Terlintas jugak bisikan syaitan dalam hati . Tapi alhamdulillah , diri kembali termuhasabah .

Cuba kita renung sejenak , kalau kita nampak perkara-perkara atau orang-orang yang kurang sempurna imannya , let say la macam yang free hair ke , yang tak jaga ikhtilat , yang couple atau yang sewaktu dengannyalah . Kita cenderung untuk kutuk mereka kan ???

" Eee apasal dia tak pakai tudung ? Rambut berkarat pulak tu (dye rambut) ".
" Eh , pakai serban . Pakai tudung labuh . Macam ustaz ustazah pun ada . Tapi sembang kemain lagi ".
" Ek eleh , tergedik sana , tergedik sini . Pegang-pegang tanganlah bagai . Nak muntah I ".

Hmmm I lagi nak muntah dengan U all . U ingat U baik sangat ke ? U dah habis alim ke ?

Tak boleh ke kalau kita mendo'akan mereka je ? Habis cerita . Dah kalau rasa tak boleh nak ubah dengan kuasa , dengan tangan , do'akanlah mereka . Kadang-kadang sedih jugak tengok mereka ni , mungkin mereka tak tahu . Tak didedahkan atau tak faham mana dosa mana pahala . Mana boleh buat , mana yang tidak . Allahu Akbar , sama-sama kita do'akan para belia remaja kita serta buat kita dan sahabat-sahabat kita supaya hidayah dan rahmat Allah sentiasa bersama .

Suka penulis nak ingatkan , JANGAN SEKALI-KALI kutuk orang-orang macam mereka . Kerana hanya Allah yang tahu , kita atau mereka yang lebih baik . Jangan nak memandai-mandai ambil alih kerja Allah . Yang menentukan siapa lebih mulia , siapa lebih baik .

Okay lah , dah panjang lebar dah ni . Jadinya entry kali ni bolehlah cover dua tiga entry kan ? Memandangkan entry dah terlebih panjang , bolehlah penulis rehat dua tiga empat minggu .....

Yang baik dari Allah ,yang buruk juga dari Allah , tapi berlandaskan diri yang lemah lagi hina ini .
Wallahu'alam .

No comments:

Post a Comment