13 July 2011

Buat baik .

Bismillahi Rahmani Rahim .

Allah .
One word that described eveything .
Allahu Akbar . All praises to Allah for everything He gave to us .
Either good or bad .

Allah .

Alhamdulillah , berjumpa lagi kita kali ini dalam rancangan , tazkirah pepias PJ !

Allahu Akbar , saban hari mengejar waktu , nak selesaikan itu dan ini . Alhamdulillah, diberi juga kesempatan untuk menconteng bukan di muka buku , tapi di muka Encik Blog .

Alhamdulillah , selesai sudah usrah bagi minggu ke-3 semalam . Dalam banyak-banyak perkara yang dibincangkan dan dibahaskan semalam , penulis paling suka nak highlightkan beberapa perkara .

Hidup Ibarat Roda yang Berputar .

Betulkan kalau tersalah . Hidup ini diumpamakan ibarat roda yang berputar . Kalau hidup ibarat roda je , yang rosak tak boleh pusing lagi tu apa cerita ? Jadi apa yang dimaksudkan dengan frasa di atas ? Bi makna , kadang-kala kita di atas , kadang-kala kita di bawah . Tak selamanya di atas , tak selamanya juga di bawah .

Begitu jugak dengan apa yang kita buat . Bak kata seseorang dalam usrah semalam , kita akan diuji dengan apa yang kita perkatakan . Sebagai contoh , mulut jahat kita ni tak habis habis nak mengutuk mengumpat cela orang lain . Walhal diri bukanlah hebat mana pun . Let say la kita cakap ' eii gemuknya dia ni . tak jaga makan la tu '. Tak pun , ' mak aih pendeknya tudung dia ni . kain lap lagi besar gamaknya '. Allahu Akbar .

Satu pesanan ringkas dan padat . Jangan terkejut , tapi sebaliknya bersedialah . Kerana Allah pasti akan mengujimu dengan apa yang kamu perkatakan . Berdasarkan contoh tadi , tak mustahil entum akan jadi gemuk , atau lebih gemuk dari orang yang entum maksudkan . Dan tak mustahil jugak , tudung entunna akan jadi lebih pendek , bahkan mungkin tercabut terus dari kepala . Na'udzubillah . Sebab tu lah adanya Allah sebut ; adakah mereka mengaku beriman sedang mereka tidak diuji ?

Niat dah ada , buat ajelah .

Niat ni bukan untuk buat benda tak baik , tapi benda yang baiklah kiranya . Sebagai contoh , kita dah berazam , mulai dari esok , tak nak lagi HUHA HUHA , gelak guling-guling sana sini , bercampur muslimin muslimat lah bagai . Tapi bila tiba keesokan harinya , lain pulak kisahnya . Tersengih-sengih tersenyum-senyum macam kerang busuk , last last apa yang diniatkan tu tak jadi ... Alahai ...

Lagi satu contoh . Niat nak jadi kaki masjid . Dalam erti kata lain , kalau boleh nak solat 5 waktu berjema'ah kat sejid sokmo . Tapi esoknya , dah la solat pun dah hujung-hujung , jema'ah pulak entah ke mana . Tangguh punya tangguh , langsung tak jadi apa .

Nak dijadikan cerita , semalam ada yang cerita , tentang satu kisah benar . Dia ada sahabat , yang mana sahabat ni akui yang dia tak pandai mengaji Qur'an . Pendekkan cerita , hamba Allah ni pun buat keputusan untuk belajar memngaji Qur'an kat sebuah rumah anak yatim ni . Tapi hamba Allah ni bukan anak yatim , cuma mengaji di sana . Dipendekkan lagi cerita , satu hari hamba Allah ni meninggal ketika sedang mengaji di rumah anak yatim ni . Tambah pulak cerita , hamba Allah ni merupakan salah seorang mangsa tanah runtuh tu . Allahu Akbar . ~al-Fatihah~

Teringin nak meninggalkan dunia ni dengan sebaik-baik pengakhiran . Tapi rasa tak layak . Sangat tak layak .

Konklusinya , kalau kita dah terlintas di hati nak buat sesuatu kebaikan , buat aje . Jangan difikir kesan atau impak yang kita tak pasti . Contohnya kita nak derma rm50 , tapi kita tak jadi derma dek memikirkan apa yang orang nak kata . Padahal kita tak tau , betul ke ada yang akan mengata nanti ? Lagipun mana yang kita nak cari sebenarnya , redha Allah atau redha manusia semata ???

Macam kes hamba Allah yang syahid tadi . Cuba kita ambil tempat dia . Tapi kita buat keputusan untuk tak nak belajar mengaji hari tu . Ditakdirkan Allah , kejadian tanah runtuh tu berlaku di hari yang kita tak nak pergi . Kan dah terlepas antara pahala terbesar yakni pahala syahid ? Penulis bukanlah seorang yang sangat baik jadi impian untuk syahid atau husnul khatimah tu sangaaaatlah besar . Allahu Akbar . Layakkah kita ?

Penutup .

Sebelum penulis tutup kedai , sukalah kiranya untuk penulis ingatkan semua termasuk diri sendiri tentang hari yang tidak ada keraguan padanya ; yakni Hari Kiamat . Hari di mana setiap apa yang kita lakukan hatta sebesar zarah sekalipun tak akan terlepas dari hitunganNya . Kita semua tak tahu bila due date kita , penulis juga tak tahu , dan tiada siapa pun yang tahu sebenarnya . Sama ada kita dah dekat dengan tarikh tu , atau belum , Allahu'alam .

Jadi , selama kita masih diberi kesempatan ni , apalah salahnya kita cuba sehabis baik untuk buat apa yang termampu ? Walau sekecil-kecil perkara sekalipun . Hatta , memenuhi jemputan orang , atau menyenangkan hati seseorang pun insyaAllah dah dicata nilai pahalanya . Jadi kenapa kita tak gunakan masa yang ada untuk buat amalan sebagai bekalan untuk hari esok ? Atau kita nak tunggu nyawa di kerongkong baru nak terfikir untuk buat itu dan ini ?

Sesungguhnya pengetahuan tentang ajaldan maut itu hanyalah di sisiNya .

Allahu'alam .


* * * * * * * * * * * * * * *
Memandangkan weekend nanti ada family day pepias , sedikit titipan buat semua . Agar masing-masing beringat untuk menjaga muamalah dan ikhtilat antara muslimin muslimat .

Subhanallah , seorang wanita solehah itu tunduk sopan dari lelaki bukan muhrim , tidak lunak dalam bicara selain buat zauj tercinta , segan berkongsi cerita selain dari yang halal baginya , kerana percayalah , bagaimana kamu menjaga dirimu dengan ikhwan sekarang adalah cerminan bagaimana suamimu menjaga dirinya dari akhawat juga . Jangan biarkan syaitan menjadikan indah persahabatanmu dengan muslimin di matamu . Ayuh koreksi diri , selagi nyawa masih dipinjami , insyaAllah pintu JannahNya masih lagi terbuka !

p/s : kalau entum tak kisah bakal pasangan hidup entum berHUHA HUHA atau bersuka ria , bergelak ketawa dengan galaknya sesama berlainan jantina , then it shud be ok if u're one of it . Ingatlah , yang baik untuk yang baik , yang kurang baik untuk kurang baik . Peringatan untuk diri sendiri juga =)

p/p/s : awatnya tiba-tiba cakap pasal kahwin ni ? penangan musim senior-senior pepias yang berjaya dirikan masjid mereka =)

No comments:

Post a Comment