09 November 2011

Selamat!


Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w, dan seinfiniti kesyukuran dipanjatkan kepada Allah 'azza wajalla, kerana dengan izinNya, dapat kita berjumpa lagi di medan maya ini buat ke julung kalinya! :)

Apa dan mengapakah tajuk entri kali ni cuma selamat? Selamat datang? Selamat tinggal? Atau Selamat Hari Lahir?

Fleksibel.

Pertama-tamanya, selamat kembali ke medan perjuangan kepada sahabat-sahabat kita yang mengambil short sem. Dan selamat kembali kepada kepeningan dan ketensionan yang melampau yep :) Berperang dengan asignment, exam dan exam...

Dan bagi yang telah menamatkan pengajian di cfs tercinta, atau yang bakal menamatkannya pada tahun ini, pun selamatlah tinggal kepada anda semua... Moga berjumpa lagi... Kalau tak di dunia, biarlah di Syurga sana~ Ameen~

Seterusnya, Selamat Hari Lahir kepada sesiapa yang berkenaan... Kepada yang dah tua, dan yang hampir tua, atau yang dah sedia tua, Selamat Hari Lahir kepada anda! Penulis bukan tak mahu mendo'akan, tapi disebabkan tempoh atau had umur entum telah Allah tentukan, jadi tak dapeklah nak do'a 'semoga panjang umur'. Tapi sebaliknya, semoga umur yang Allah kurniakan itu, tak kiralah sama ada pendek atau panjang, moga ianya diberkati dan dirahmati... :)

Dan mungkin ini 'selamat' yang terakhir. Selamat Hari Raya Aidil Adha. Atau yang paling penulis suka, SELAMAT BERKORBAN.

Kalau zaman para anbiya' dulu, Nani Ibrahim terpaksa mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s, kita di zaman serba canggih dan advance ni, apakah yang telah kita korbankan? Setimpalkah pengorbanan yang telah kita lakukan demi melayakkan diri kita ke JannahNya?

Apakah yang telah kita korbankan sepanjang hayat kita ini? Hati dan perasaan? Jiwa dan raga? Harta dan kemewahan? Atau jasad dan nyawa? Yang mana satukah? Ceciter ceciter~

Hmmm... Semuanya adalah bentuk-bentuk pengorbanan. Sesuatu yang kita sayangi atau ingini, tapi kita tahan dari menuruti, itulah pengorbanan. Kita nak bersuka-ria, joli sana sini, tapi kita tahan semua tu, sebalkinya sedekahkan apa yang kita ada pada yang lebih memerlukan. Itu dikira pengorbanan.

Kita tengok ramai orang zaman sekarang, atau lebih molek lagi kita panggil pasangan yang berkasih-kasihan (ouh gelinya tekak ambo), tak kiralah sama ada dengan jalan halal atau sebaliknya, kita pun nok jugok! Amboih dok gatai naa! Tapi oleh sebab kita tau kita tak mampu, kita tahan nafsu dari dituruti, dan kita bersabar demi sebuah ikatan suci (ececeh...)... Padahal kita boleh je nak buat cenggitu jugak. Dengan cara yang haramlah tapi kan. Tapi kita rela berkorban. Ini pun dipanggil pengorbanan apa???

Tahap pengorbanan seseorang itu bergantung kepada kekuatan seseorang itu dalam menghadapinya. Aiseh, dalam Al-Qur'an dah banyak kali Allah sebut, mafhumnya, takkan dibebani seseorang melainkan dengan kemampuannya. Jadinya, kalau awok tu dop buleh nok tanggung sesuatu masalah tu, tak dop la Allah bagi ke awok ye dop??

Kesimpulannya, pengorbanan itu mungkin, memberi kesusahan sikit pada kita. Ye lah, nak korbankan perasaan, duit yang dah memang tinggal seciput, ingat senang ke??? Memang susah sikit. Tapi impaknya, memang maksima! Sesuailah dengan pepatah, bersuah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Tak pun, kalau awok tokse gak, buleh jugok, bersenang-senang dahulu, bersusah-susah kemudie! Ikut kat awok la deh! Kawe tokse keno bakor dale api. Kalau awok nok, buleh jah. Kawe tengok awok dari jauh deh~



Renung-renungkan, dan selmat beramal ! :)

No comments:

Post a Comment