17 May 2013

HARI GURU

Assalamualaikum [PEPAYA]. :)

Terimalah cerpen yang tak berapa sempurna daripada saya. ^^

BUKAN SEKADAR GURU

Tatkala matahari di ufuk sana, dia menongkat dagu. Mengenang kembali nasib dirinya. Genangan air matanya tidak lagi dapat diseka.

Bergelinangan turun membasahi pipinya. Dia begitu terkesan dengan apa yang dilalui hari ini. Terasa sangat berat bahu ditarik ke bumi. Dia sedar, jalan yang dipilihnya sebagai Penolong Ketua BADAR bukanlah sesuatu yang mudah. Dan dia juga sedar banyak rintangan yang bakal dia hadapi.

Tanpa dia sedar, muncul suara yang dirinduinya. Menegur tanpa sangka. Dia terkesima. Tubuh yang sederhana tinggi itu berdiri di belakangnya tanpa disedari. Seorang lelaki berumur lingkungan 50an itu tiba-tiba memegang lembut bahunya.

Ayat2 pujukan dilontarkan yang bertujuan untuk menguatkan kembali dirinya. Lelaki itu tenang berkata kata. Setiap madahnya sangat bermakna.

Kemudian, beliau mengakhiri madahnya dengan seukir senyuman. Dia membalas dengan ikhlas. Diseka air mata yang dari tadi tidak berhenti mengalir.

Aku harus kuat! Seraya dia bermonolog sendirian. Tidak ada jalan mudah dalam perjuangan menegakkan agama Allah. Hatinya membara. Bersemangat.

Lelaki itu perlahan meninggalkan dia sendirian. Dia kemudian terkaca. Begitu banyak pengorbanan lelaki tersebut kepadanya. Selama ini, dia tidak menyedarinya.

Lelaki itu seorang guru. Seorang ustaz. Dan juga merupakan ayahnya. Yang membantunya menempuhi saat2 sukar dalam hidup dia. Dia tersenyum. Ikhlas. Lelaki itu bukan hanya seorang guru, ustaz dan juga ayah baginya. Beliau juga merupakan tulang belakang baginya untuk meneruskan perjuangan menegakkan agama Ilaahi di muka bumi ini. Dia sedar dia seorang khalifah yang diamanahkan oleh Allah untuk memakmurkan bumi.

Cerpen ini ditujukan utk guru2 di seluruh negara dan juga kepada ayah saya yang merupakan seorang guru di sekolah yang sama tempat saya belajar. Terima kasih, guru. Selamat hari guru! :)

nukilan ~penulis muda~ ukhwah fillah.

No comments:

Post a Comment