13 May 2012

Kem Sahsiah Remaja SMK Seafield

Assalammualaikum w.b.t,

Alhamdulillah dapat kembali kita bersua dia lain entri yakni entri yang ditaip sendiri oleh penulis wakil cawangan Petaling Jaya. Amacam antum semua? sihat? semoga antum berada di bawah lindungan rahmatNya. Cawangan PJ yang rata2 memang menuntut di CFS IIUM, baru shj menamatkan semester ke 2 pada minggu lepas, jadi masa cuti nilah sempat nak jenguk blog, mcm kemas rumah la jgak, ada masa lapang boleh la kita sapu2, tak gitu? ok, straight to the point..

Nak dijadikan cerita, program sekolah yang terakhir yang kami jalankan adalah Kem Sahsiah Remaja KESARI di SMK Seafield sebuah sekolah kluster di area Subang Jaya pada 27-29 April yang lalu. Memang dahsyat la kan, time2 dekat nak peperiksaan akhir semester pada bermula 30 April, sempat lagi mencari ruang celah untuk turun mendekati adik2 sekolah untuk memberi sedikit inspirasi, aspirasi serta cetusan2 titik perubahan dalam diri.

Objektif program kali ni ada tiga iaitu:

1.1  Menimbulkan kesedaran tanggungjawab sebagai seorang pelajar Muslim.
1.2  Memupuk sahsiah para pelajar dengan mengikut peribadi Rasulullah S.A.W.
1.3   Mengeratkan ukhwah Islami dalam kalangan komuniti sekolah. 


Seterusnya seperti biasa, sebagai student U yang masih tidak berkenderaan sendiri, kami akan menggunakan perkhidmatan awam utk ke sana mahupun dengan bantuan dari abang2 atau kakak2 serta adik2 lepasan SPM yang masih bercuti utk menumpangkan kami, jazakallah untuk adik Afiq Irfan, adik Asyraf, n Abg Syamim memberi peluang kepada kami untuk menaiki kereta secara percuma. =D

kami berada di sana selama 3 hari 2 malam, dan pertama kalinya kami mendapat bantuan dalam pengurusan kerja daripada adik2 urusetia yang terdiri daripada tingkatan 3-5 dari sekolah itu sendiri.


Ok, rasanya tak perlu cerita panjang, sebab bagi penulis sendiri, program kali ni antara program yang tak dapat dilupakan sebab antara peserta teramai yang terlibat, program pertama bagi pimpinan2 PJ yang baru mengendalikan program yang besar, serta dapat mengeratkan ukhwah antara warga2 PEPIAS yang lain, sebab pada jangkaan awal, ramai tak dapat turun untuk bg sumbangan, tapi Alhamdulillah kali ni dapat bantuan fasilitator dan komiti dari pelbagai cawangan yang mana tak terungkap jutaan terima kasih kerana sudi membimbing, membantu serta teguran dan nasihat kepada kami yang masih mentah dalam hal sebegini.
Biar penulis lampirkan beberapa gambar yang diambil sepanjang program sebagai penyampaian yang ringkas. Let the pictures speak =)

Komiti, urusetia dan fasilitator pihak lelaki~
Komiti, urusetia dan fasilitator pihak perempuan~


Slot Bina Menara, juga slot membina emosi ~

Solat berjemaah

Slot muhasabah diri bersama fasilitator

Aktiviti dalam kumpulan

Riadah yang dikendalikan oleh saudara PC, Abg Z dan Abg Long

Habits yang ingin diterapkan dalam kalangan pelajar SMK Seafield

Tak lupa kepada Murabbi caw. Ampang, Abg Edi selaku Ketua Fasilitator kami..


Sekian saja, untuk entri kali ni, berjumpa di next entry, InsyaAllah, ^_^

No comments:

Post a Comment