15 May 2012

Kisah Rasulullah S.A.W. dengan sebiji limau


"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa bersama beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik  sungguh buahnya. Siapa yang lihat pasti teringin untuk memakannya. Baginda menerima dengan senyuman yang gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum.

Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda..Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya, Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan

    "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masa semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya."

>> Macam tulah akhlak Rasulullah SAW terhadap orang2 di sekeliling. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari bukan orang Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa, mengapa?

Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain-mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. Rancangannya ditewaskan oleh akhlak Rasulullah SAW.

Refleksi diri: Adakah kita seperti akhlak Rasulullah SAW seperti kisah di atas? Marilah sama-sama kita bermuhasabah diri kita, cubalah dan berusaha untuk menjadi yang lebih baik. Better late than never.. it's not easy to practise, but it's not hard to try. 

No comments:

Post a Comment