28 February 2011

LAKEP

Bismillahi Rahmani Rahim .

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh li jami'an ! Alhamdulillah berjumpa lagi kita di segmen kali ini ... Seperti selalu , dahulukan puji-pujian kepada Allah s.w.t yang telah mengizinkan segala-galanya berlaku ke atas kita , baik yang baik atau yang sebaliknya .

Alhamdulillah , selesai sudah LAKEP atau Kursus Latihan Asas Kefasilitatoran dan Pengurusan pada 25-27 Februari 2011 yang lalu . Bertempat di Kem Rimba Ria Suara Hutan , Sg.Congkak . Seronok memang seronok . Tapi bukan seronok yang kita cari , sebaliknya ilmu buat memantapkan diri . Sejujurnya , baaaaaanyak sangat yang kami dapat masa LAKEP hari tu .

Paling seronok bagi penulis ; tepuk KEKUPES . Jom buat sama-sama ! ^^

Ok next . Nak cerita semua macam tak sempat , sebab ada beberapa kerja yang kena settlekan . Tapi tak apa , penulis cuba sampaikan seringkas mungkin . Hmm antaranya ;

Definisi Fasilitator .

- seorang yang bera'qal
- menggunakan bahan sekeliling
- mencapai objektif tertentu
- mengajak kepada kebaikan (amar ma'ruf)
- melarang pada keburukan (nahi mungkar)
- seorang yang beriman
- tanzim haraqi

Hmm ... Banyak lagi sebenarnya . Apa lagi eh ? Mostly about facilitator . And the connection between facilitator and caliph and much more . Nak elaborate semua sekali macam tak mampu . Apa kata buka blog pepias pusat ?? persadapepias.blogspot.com

Terlalu banyak input yang penulis dapat di sana dan penulis berharap agar kami semua peserta LAKEP termasuk yang tak dapat pergi dapat mengamalkan apa yang dipelajari di samping berusaha bukan hanya untuk menjadi fasilitator yang baik malah baik dari setiap sudut dan angle (apakah ?) .

Nak dijadikan cerita , saat-saat terakhir nak balik tu , tiba-tiba semacam rasa sedih berkawah dalam hati . Tak pasti sedih sebab apa . Sedih sebab lepas ni cuti dan tak dapat jumpa sahabat sahabiyyah seusrah , atau sedih sebab tak dapat mandi sungai walau sungai ada depan mata , atau sedih sebab ukhuwwah yang baru dibina namun terpaksa berpisah seketika (sedihnya ayat ni) . Wallahua'alam . Tak tahu sebab apa . moga Allah damaikan hati kita semua atas segala ketentuanNya insyaAllah .

Have nothing more to write . Andai ada rezeki , insyaAllah kita akan dipertemukan lagi di program-program yang akan datang . Rasanya program terdekat adalah PMG (Program Menara Gading) , 1-3 april 2011 di UNISEL , Shah Alam . Sebarang persoalan boleh tanya Abg k (kot) .

Wallahua'alam .

No comments:

Post a Comment